Konečně! Je čas léta a dovolených… čas, kdy si jako tvrdě pracující obchodník vybíráte zaslouženou dovolenou. Než však odložíte „prodejní kabát“, tj. vypnete prodejní část svého mozku, zvažte, zda vaše dovolená a svět prodeje nemají něco společného.
Buďte otevření novým příležitostem
V Mercuri vždy mluvíme o „globálním dosahu a lokálních zkušenostech“. Co tím ale doopravdy myslíme? Znamená to, že v obchodě existují obecně platné pravdy a postupy, ale že se také vyplatí poznávat odlišné kultury a respektovat místní zvyky – ať už jde o prodej, nebo o plánování vaší příští letní cesty. Jak to myslíme? Tady je vysvětlení…
Když plánujete svoji dovolenou a jedete na nové místo, co očekáváte? Že tam bude všechno stejné jako doma? Jistěže ne – to by bylo poněkud kontraproduktivní. To, co pravděpodobně očekáváte, je zážitek, do kterého si přinesete svá vlastní očekávání, ale počítáte rovněž s tím, že se budete muset přizpůsobit místním odlišnostem. Asi už chápete, kam tím míříme…
Každá destinace, každá kultura, má své jedinečné odlišnosti – odlišnosti, které jsou patrné na každém kroku, při každém osobním setkání, při každém kontaktu. Aby nedošlo k nedorozumění nebo dokonce urážce, dobře připravený cestovatel se samozřejmě před cestou do nové destinace trochu připraví.
Nejlepší tipy pro bezproblémové cestování
Zde je 5 nejlepších tipů z cestovatelského webu worldpackers.com:
- Předem si zjistěte informace o kultuře cílové destinace
- Promluvte si s někým, kdo už tam byl
- Respektujte místní kulturu
- Dodržujte pravidla správné komunikace
- Buďte empatičtí
Připomíná vám to něco? Ano – v podstatě se jedná o lehce přeformulovaná osvědčená doporučení pro efektivní prodejní jednání. Porovnejte výše uvedených 5 tipů s dalšími doporučeními, která budete jako úspěšní obchodníci určitě znát:
- Předem si zjistěte informace o kultuře cílové destinace. Analyzujte pečlivě danou obchodní příležitost
- Promluvte si s někým, kdo už tam byl. Poraďte se se svými kolegy ve firmě, abyste získali o zákazníkovi co nejvíce informací
- Respektujte místní kulturu. Respektujte individuální priority a specifika oboru zákazníka
- Dodržujte pravidla správné komunikace. Jasně a srozumitelně prezentujte svá stanoviska a návrhy, ať už fyzicky nebo digitálně
- Buďte empatičtí. Dívejte se na svět z perspektivy zákazníka
Tento přístup, díky kterému pak můžete mít příjemný a uspokojivý cestovatelský zážitek, se pozoruhodně podobá dovednostem, které používají nejlepší obchodníci, zvlášť ti, kteří prodávají hodnotu (Value Based Selling). Právě schopnost vcítit se do druhých – založená na respektu a pochopení jiných kultur a perspektiv – vám umožní navazovat vztahy s lidmi z různých prostředí a regionů
Je to o objevování
Toto porozumění je vždy založeno na důkladné přípravě předtím, než vůbec vycestujete / přistoupíte k prodejnímu jednání. Čas, který věnujete skutečnému poznání konkrétních podmínek ve vaší cílové destinaci / situace potenciálního zákazníka, se vám později opravdu vyplatí.
Ať už se naučíte několik klíčových frází v místním jazyce nebo se vyvarujete chování, které může vyvolat pohoršení (od oblékání, přes podání ruky až po dochvilnost), trocha přípravy se vám vždy vyplatí – někdy i doslova.
Takže – až budete na dovolené, ať už budete smlouvat o ceně koberce
v Marrákeši nebo zvažovat cenu espressa na náměstí svatého Marka, pamatujte, že i když je (rozhodně) zdravé nechat „prodejní kabát“ doma, přizpůsobit se a respektovat jedinečnost vašeho okolí je klíčem ke šťastné dovolené… a také vás může naučit něco, co stojí za to si zapamatovat, až se zase vrátíte do práce…