Zkuste si pomocí 15 jednoduchých otázek zhodnotit Vaši schopnost aktivně poslouchat. Na otázky odpovídejte ANO nebo NE.
- Stává se Vám, že v duchu kritizujete nebo komentujete to, co říká druhá strana?
- Máte potřebu hned uvádět Váš názor – zejména v situaci, kdy druhá osoba podle Vašeho názoru neříká pravdu?
- Občas jste při jednání příliš entusiastičtí a neudržíte se?
- Příliš často se Vám stává, že myslíte na něco jiného?
- Na to, abyste poslouchali, jste často příliš zaneprázdněni?
- Stává se Vám, že se cítíte unaveni na to, abyste poslouchali?
- Lidé se Vám zdají nudní, opakující se, a proto občas ztrácíte zájem o to, co říkají?
- Snadno se stáváte netrpělivými?
- Při rozhovoru přiživujete Vaše ego, i když ne zcela vědomě?
- Občas se zasníte nebo dovolíte Vaší mysli, aby zamířila jiným směrem.
- Stává se Vám, že si děláte domněnky o osobě, kterou posloucháte?
- Občas máte předsudky týkající se různých osobnostních typů?
- Stává se Vám, že se tomu, kdo s Vámi mluví, delší dobu ani nepodíváte do očí?
- Při rozhovoru obvykle nedáváte druhé osobě nijak najevo, že posloucháte?
- Abyste byli schopni dobře poslouchat, musíte se maximálně soustředit, proto nejste schopni současně sledovat druhou osobu (a její řeč těla)?
Za každé NE si přidělte 1 bod. Čím více bodů jste získali, tím lepším aktivním posluchačem jste. Pokud jste získali 12 a více bodů, jste velmi dobrým posluchačem, pokud máte bodů 8 a méně, měli byste se na Vaši schopnost aktivně poslouchat zaměřit. To Vám určitě pomůže při prodeji, řízení prodeje i v osobním životě.
Proč poslouchat?
Co je Vaším cílem při jednání se zákazníkem? Dosáhnout dohody, potěšit klienta, rozvíjet vztahy pro budoucí spolupráci? Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je více poslouchat – se zaujetím a empatií. Poslouchání s plnou pozorností – to je největší kompliment, který můžete udělat jiné osobě. Překvapivě to funguje, i když zcela nerozumíte jazyku, kterým druhá osoba mluví.
Poslouchání snižuje napětí, zklidňuje nervy, utužuje vztahy.
Nejlepší věcí na poslouchání je fakt, že nevyžaduje žádnou specifickou odbornost. Je třeba jen chtít a snažit se porozumět. A jako bonus se posluchač stává bohatším, protože absorbuje více než ten, kdo při konverzaci dominuje.
Co nám tedy brání v poslouchání?
Často naše vlastní osobnost a její specifika. Aktivní poslouchání vyžaduje úplnou přítomnost během konverzace. Nezáleží na tom, zda se jedná o osobní, telefonické nebo webové setkání. Překvapivě se to týká i interakce prostřednictvím neosobních platforem jako jsou e-maily a sociální média. Plná přítomnost při interakci podmiňuje aktivní poslouchání. Naopak, cokoli, co brání plné přítomnosti, negativně ovlivňuje aktivní poslouchání.
Pokud chcete získat více informací, jak se zdokonalit v aktivním poslouchání, kontaktujte nás: mercuri@mercuri.cz, ✆ 284 688 651.