Umím dobře poslouchat?

Zkuste si pomocí 15 jednoduchých otázek zhodnotit Vaši schopnost aktivně poslouchat. Na otázky odpovídejte ANO nebo NE.

  1. Stává se Vám, že v duchu kritizujete nebo komentujete to, co říká druhá strana?
  2. Máte potřebu hned uvádět Váš názor – zejména v situaci, kdy druhá osoba podle Vašeho názoru neříká pravdu?
  3. Občas jste při jednání příliš entusiastičtí a neudržíte se?
  4. Příliš často se Vám stává, že myslíte na něco jiného?
  5. Na to, abyste poslouchali, jste často příliš zaneprázdněni?
  6. Stává se Vám, že se cítíte unaveni na to, abyste poslouchali?
  7. Lidé se Vám zdají nudní, opakující se, a proto občas ztrácíte zájem o to, co říkají?
  8. Snadno se stáváte netrpělivými?
  9. Při rozhovoru přiživujete Vaše ego, i když ne zcela vědomě?
  10. Občas se zasníte nebo dovolíte Vaší mysli, aby zamířila jiným směrem.
  11. Stává se Vám, že si děláte domněnky o osobě, kterou posloucháte?
  12. Občas máte předsudky týkající se různých osobnostních typů?
  13. Stává se Vám, že se tomu, kdo s Vámi mluví, delší dobu ani nepodíváte do očí?
  14. Při rozhovoru obvykle nedáváte druhé osobě nijak najevo, že posloucháte?
  15. Abyste byli schopni dobře poslouchat, musíte se maximálně soustředit, proto nejste schopni současně sledovat druhou osobu (a její řeč těla)?

Za každé NE si přidělte 1 bod. Čím více bodů jste získali, tím lepším aktivním posluchačem jste. Pokud jste získali 12 a více bodů, jste velmi dobrým posluchačem, pokud máte bodů 8 a méně, měli byste se na Vaši schopnost aktivně poslouchat zaměřit. To Vám určitě pomůže při prodeji, řízení prodeje i v osobním životě.

Proč poslouchat?

Co je Vaším cílem při jednání se zákazníkem? Dosáhnout dohody, potěšit klienta, rozvíjet vztahy pro budoucí spolupráci? Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je více poslouchat – se zaujetím a empatií. Poslouchání s plnou pozorností – to je největší kompliment, který můžete udělat jiné osobě. Překvapivě to funguje, i když zcela nerozumíte jazyku, kterým druhá osoba mluví.

Poslouchání snižuje napětí, zklidňuje nervy, utužuje vztahy.

Nejlepší věcí na poslouchání je fakt, že nevyžaduje žádnou specifickou odbornost. Je třeba jen chtít a snažit se porozumět. A jako bonus se posluchač stává bohatším, protože absorbuje více než ten, kdo při konverzaci dominuje.

Co nám tedy brání v poslouchání?

Často naše vlastní osobnost a její specifika. Aktivní poslouchání vyžaduje úplnou přítomnost během konverzace. Nezáleží na tom, zda se jedná o osobní, telefonické nebo webové setkání. Překvapivě se to týká i interakce prostřednictvím neosobních platforem jako jsou e-maily a sociální média. Plná přítomnost při interakci podmiňuje aktivní poslouchání. Naopak, cokoli, co brání plné přítomnosti, negativně ovlivňuje aktivní poslouchání. 

Pokud chcete získat více informací, jak se zdokonalit v aktivním poslouchání, kontaktujte nás: mercuri@mercuri.cz, ✆ 284 688 651.