Segmentace zákazníků: klíč k růstovému růstu I

Pro account manažery může segmentace zákazníků znamenat rozdíl mezi rychlým během s tím, že zůstávají pořád na místě, a růstem ziskovosti díky správným zákazníkům.

Tento článek rozdělený na dvě části se bude věnovat následujícím tématům:

• Proč je segmentace klíčová při konkurenci například s nízkorozpočtovými zeměmi

• Jak používat modely, jako je model ABC a matice zákaznického portfolia

• Klíčové ukazatele pro výpočet potenciálu tržeb a podíl u zákazníka

Account manager ve výrobním průmyslu měl ve svém portfoliu více než 50 zákazníků. Trávil téměř stejně času s malými zákazníky i s těmi největšími, protože věřil, že „všechny obchody jsou dobré obchody“. Výsledkem bylo, že tvrdě pracoval a udržoval vysokou aktivitu, ale neviděl žádný růst.

Společně jsme provedli segmentační analýzu, při které zjistil, že jeden z jeho zákazníků, středně velká společnost, nakupoval čtyřikrát více od konkurence než od něj.

Jeho podíl u zákazníka byl 20 %, ale měl potenciál dosáhnout alespoň 40 %. Jen u tohoto zákazníka byl potenciál 1 milionu eur.

Jak v takovém případě postupovat:

• Zkrátit vyhrazený čas pro zákazníka a  investování ho tam, kde to mělo největší dopad

• Porozumět dlouhodobým potřebám zákazníka a pracovat s různými cíly na základě jeho dlouhodobějšího rozvoje

• Prezentovat řešení, u nichž lze prokázat jasný obchodní přínos

Díky tomu se  account manažerovi podařilo během jednoho roku rozšířit svůj byznys. Zároveň věnoval méně času zákazníkům, kteří tolik nepřispívali k ziskovosti.

Bez ní riskujete, že:

• Budete trávit příliš mnoho času zákazníky s nízkým potenciálem

• Ztratíte nejziskovější zákazníky

• Uvíznete v reaktivním prodeji namísto v proaktivním

Dobře provedená segmentace vám pomůže:

• Upřednostnit správné zákazníky – ty s největším potenciálem výnosů a nejlepším strategickým zapojením

• Dosáhnout růstu prostřednictvím cílených snah zaměřených na zákazníky, u nichž existuje velký prostor pro zvýšení podílu na trhu

• Obhájit konkurenceschopnost diferenciací nabídky a zaměřením se na hodnotu spíše než na cenu